juuli 30, 2010

Kvaliteet puhkus [Käik Itta - käik minevikku]

Kas sina mäletad milline oli elu veel 20 aastat tagasi eestis ?

Mina näiteks väga palju ei mäleta.. kuid teatud asju ikka mäletan : talongid, piiratud kaup poes, masendavalt tumedad riided, lagunenud majad, hirm venemaa ees jne.

Aga jah.. kui sõita ida poole siis võib suht palju sellest ka silme ette saada. Inimesed on rõõmsamad ja värvikamalt riides aga muidu terve vaatepilt suht masendav. Majad on lagunenud, "ühe puuga löödud" ning majade keskel on maha jäetud ja segi pekstud tondilossid. Just selline pilt avanes Kohtla - Järvel ja Kohtla - Nõmmel. Lisaks kõigel on seal ju tehase- ja kaevandushooned, mis maha jäetud ning muudavad vägagi masendavaks.

Mis siis seal head - loomulikult Kohtla kaevanduspark-Muuseum ( www.kaevanduspark.ee ). Vastu võtsid meil seal kaks väga sõbralikku naisterahvast ning probleemiks ei olnud ka see, et me korra süüa soovisime kohvikust kuna just kohale jõudsime - enne lihtsalt ei hakatud ringkäiguga pihta.

Terve ekskursioon võttis aega ca 2 h ning algas lühikese loenguga, mille andis meile vanem meesterahvas, kes on kaevandustes töötanud ca 40 aastat. Rääkis natsa mustast kullast ning kaevandustest ja siis läksime riietuma. Selga pandi kaevuri tagi ja kiiver ning kes soovis sai ka kaevuri lambi otsaette :).

Mis siis maa all huvitavat - Niiskus, värske õhk, muda, rooste, pimedus... jah see kõik on ka seal aga lisaks on seal näha kuidas alustati kunagi kaevandama kirka ja labidaga ning kuidas hiljem lihtsalt raisati põlevkivi masinatega, mis suht kõik töö ise ära tegid aga mitte piisavalt laialt. Vahepeal sai täitsa mängida 7 pöialpoissi kuna rong, milles meid sõidutati oli suht vägagi väike. Võtsin ka kätte kirka kuna sellega tuli meelde selline laul : Rammstein - Sonne ja tahtsin ka olla räpane ja musklis muusik :p.

Kui ringkäik läbi võtsime suuna Valaste joale (et.wikipedia.org/wiki/Valaste_juga) kuna see otse üle Narva maantee. Kuigi ta väga väga ilus siis vaateplatvormile läks meis üks - nimelt olen mina täielik kõrguse jänespüks ja hoidsin kaugele ning teised jäid sildi "Vaateplatvormile minek rangelt keelatud" (vaata miks) taha seisma. Joast võtsime suuna Tallinna poole mööda Balti klinti (et.wikipedia.org/wiki/Balti_klint & www.klint.envir.ee) ning jõudsime välja Saka mõisani (www.saka.ee), kus on ka ilus vaateplatvorm ja mille hoovist saab klindist alla mere äärde mööda treppi. Korra põikasime läbi ka Aa rannast (et.wikipedia.org/wiki/Aa_rand). Polnudki nii väga kutsuv kuna oli suht reostatud inimeste poolt :(

Jälle üle Narva maantee - Aa rannast võtsime tee Kiviõlli kus asub Baltikumi kõrgeim tehismägi (Eesti looduse artikkel & www.puhkaeestis.ee/et/baltikumi-korgeim-tehismagi), millele viskasime kõrval pilgu peale kuna just sel hetkel oli tohutu tormipilv meie kohal ning aegajalt ei näinud auto klaasist üldse välja.

Iga terve keha vajab kosutust - Kui ikka terve päeva olla autos ja aktiivses liikumises siis muutub kõht ikka tühjaks küll. Võtsime siis suuna Haljalast mere poole asuvasse Altjasse kus kinnitasime keha Altja kõrtsis (www.altja.ee). Vägagi lähe koht - selline vanaema juurde külla mõnusalt soe koht. Toidud olid ka puht eestlaslikud ning väga toitvad ja head. Teenindus ja hind on seal ilusasti paigas ning sobivad kõigile. Jälle üks tore teistmoodi ja meeldejääv elamus!

Et päev lõppeks sama põnevalt kui algas - võtsime tee Hara lahe poole kus on Vene vägede poolt maha jäetud allveelaevade demagnetiseerimise sadam.
Hara allveelaevade demagnetiseerimise sadamas olen mina teinud ka sellise video oma jalgrattamatkalt : Heidik

Anonüümne ütles ...

Vedas, et me selle Valaste joa platvormiga siis ümber ei kukkunud. Eriliselt veider, et seal ainult hoiatav silt on, kui vundament puru.
Juu siis vedas ;)

M.

Anonüümne ütles ...

Vedas tõesti, et nii läks. Peaks kuidagi karmimalt piirama seda ligipääsu sinna. Väga hirmutav igaljuhul.